Seksuele ontwikkeling
Wat gebeurt er met mijn lichaam? Hoe wil ik omgaan met relaties? Genderidentiteit, wat is eigenlijk de mijne? Seks... wat wil ik daar (niet) mee? Pubers hebben heel veel vragen over hun seksuele ontwikkeling. Lang niet altijd komen vragen rond seksualiteit tot uiting. Bovendien lopen meningen en ideeën erover sterk uiteen. Als docent moet je weten wat er gebeurt rond de seksuele ontwikkeling bij leerlingen. Sinds 2012 zijn seksualiteit en seksuele diversiteit opgenomen in de kerndoelen voor het voortgezet onderwijs. Belangrijk dus om een open en veilige leeromgeving te creëren en het gesprek erover aan te gaan.
Case: Gesprek met jongens over seks
Hoewel er op scholen regelmatig aandacht wordt besteed aan voorlichting over seks en seksuele omgang, ligt het accent vaak op ( het vergroten van) de weerbaarheid van meisjes. Het komt vaak voor dat de jongens bij dergelijke voorlichtingslessen de dans ontspringen en lekker vrij hebben dat ene uurtje. De meiden kunnen dan leren hoe ze beter bestand kunnen zijn tegen te 'opdringerige' jongens. Deze video geeft een mooie inkijk in extra educatielessen over seks, specifiek voor jongens in Den Haag. Over de theorie en opvattingen over wat 'normaal' en gewenst' is bij meiden, lopen de meningen van deze boys sterk uiteen. Het toont aan dat de leerlingen zich in hun eigen tempo ontwikkelen, waardoor opvattingen over wat wel en niet kan sterk kunnen verschillen. Bijvoorbeeld dat liefde en seks er mag zijn, maar op basis van gelijkwaardigheid dat beide partners verantwoordelijkheid hiervoor moeten nemen. Zodat grensoverschrijdend gedrag niet plaats hoeft te vinden. De jongen die in de video start lijkt de culturele variabele 'gender' (invulling van het geslachtsverschil) nog niet te hebben eigen gemaakt; zijn beeld van seks en meisjes lijkt primair en zonder enige nuance; meisjes zijn er vooral voor seks en zijn mening zal daarin niet snel anders worden. Wellicht is dit ingegeven door zijn (culturele) achtergrond, waar een algemeen statusverschil kan bestaan tussen mannen en vrouwen.
Docentengedrag
Deze docent lijkt zeer goed van aanpakken te weten en ervaren in deze leermaterie. Hij legt uitstekend en in heldere taal uit wat er wel kan en niet kan, in het bijzijn van de jongeren. Hij voldoet dan ook uitstekend aan de voorwaarden, namelijk dat je als leraar het gesprek moet aangaan met leerlingen over seksualiteit. Natuurlijk dient dat in een veilige omgeving te gebeuren en met respect voor ieders mening zolang die binnen de normale fatsoensnormen worden geuit.
Geen stof of inspiratie voor een les over seksualiteit? Lang Leve de Liefde!
Over seksualiteit zijn diverse leerlijnen ontwikkeld. Binnen de brede groep van adolescenten bestaat een diversiteit aan subgroepen. Lesmethodes spitsen zich soms toe op leeftijdscategorieën, leerniveau en onderwijstype.
Sinds 2013 biedt Lang Leve de Liefde actuele lesmethoden op maat voor praktisch alle onderwijsvormen. Deze zijn hoog gewaardeerd en van uitstekende kwaliteit. Als docent kun je hiermee op een professionele en laagdrempelige wijze gender, seks en alles rondom seksuele ontwikkeling bespreekbaar maken in de klas, op een veilige en verantwoorde manier.
Lang Leve de Liefde draagt bij aan het vignet 'Gezonde School'.