Ecologische systeemtheorie
- invloed van en op de omgeving -
Als adolescent maak je veel mee. Invloeden van buitenaf zijn er elke dag en van dichtbij tot verder weg. De omgeving waarin je opgroeit heeft invloed op elk facet in het leven en relaties met elementen uit je omgeving zijn vaak wederkerig.
Het model
Bovenstaand model van Bronfenbrenner ('Ecologische systeemtheorie') geeft op schematische wijze weer welke factoren en elementen van invloed zijn op jonge mensen. Zie het als een ui met vijf verschillende lagen. Iedere laag is een beïnvloedende laag; hoe meer deze naar buiten ligt, hoe abstracter de beïnvloeding op het individu. Maar let op: maar niet minder invloed. Als de laag verder naar buiten ligt, heeft het individu daar wel minder invloed op.
Microsysteem
De (in)directe omgeving waar je dagelijks contact mee hebt zoals school, familie en goede vrienden.
Mesosysteem
Dit betreft de relatie(s) van de betrokkene met de elementen uit het microsysteem.
Exosysteem
Bestaat uit zaken waar een adolescent zelf geen invloed op heeft, maar die wel directe invloed hebben op de ontwikkeling van het individu (buren, vrienden van ouders, ouders die besluiten nemen etc.
Macrosysteem
Dit betreft de maatschappij en de cultuur waar het individu in opgroeit.
Tijd / Chrono / Mesosysteem
Deze abstracte, beïnvloedende laag kent twee betekenissen. Allereerst de invloed van de geschiedenis op het leven van nu, zoals de het maatschappij voor en na het internet. Daarnaast heeft deze laag betrekking op het moment waarop bepaalde gebeurtenissen plaatsvinden; bijvoorbeeld het scheiden van ouders van een kind. De invloed hiervan hangt sterk af van leeftijd van het betreffende kind.